Nacionalinio NVO forumo diskusijų apibendrinimai
2014 metų gruodžio 10-11 dienomis, Vilniuje (viešbučio "Artis" konferencijų centre) įvyko Nacionalinis NVO forumas. Renginio metu buvo aptartos LR nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo įgyvendinimo aktualijos, sudaromas NVO tarybas savivaldybėse ir nacionaliniu mastu, NVO galimybes dalyvauti ES Struktūrinių fondų finansuojamose programose 2014-2020 metais, 2 proc. gyventojų pajamų mokesčio skyrimo tvarką, NVO teisinės ir mokestinės bazės tobulinimą, pristatyta Nacionalinė NVO koalicija, nagrinėjami kiti Lietuvos nevyriausybiniam sektoriui aktualūs klausimai.
Nacionalinį NVO forumą surengė Nevyriausybinių organizacijų informacijos ir paramos centras, bendradarbiaujant su NVO koalicija, kuri susibūrė 2014 m. spalio mėn. 16 d., didžiausioms Lietuvoje veikiančioms skėtinėms NVO pasirašius asociacijos sutartį. NVO koalicija įsipareigoja veikti kartu stiprinant nevyriausybinį sektorių, plėtojant pilietinę visuomenę bei įgyvendinant Lietuvos Respublikos Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą. Asociacijos sutartį pasirašė vienuolika skėtinių įvairiose srityse Lietuvoje veikiančių NVO, kurios vienija per 1500 nevyriausybinių organizacijų ir kurių veikloje narystės pagrindu dalyvauja daugiau kaip 500 tūkstančių šalies gyventojų.
Nacionaliniame NVO forume dalyvavo iki 200 NVO lyderių iš visos Lietuvos, valstybės institucijų ir savivaldybių atstovai. Forumo atidarymo metu sveikinimo kalbas pristatė LR Prezidentės patarėja, LR Ministro Pirmininko patarėjas, LR Socialinės apsaugos ir darbo viceministras.
Pranešimus skaitė ir diskusijose dalyvavo valstybės institucijų atstovai, LR Seimo nariai, NVO lyderiai. Pristatytus pranešimus gali rasti čia.
2014 m. gruodžio 10-11 d.
Diskusijų sesijų apibendrinimas – pagrindiniai aptarti klausimai
I SESIJA. 2 PROC. GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO SKYRIMAS NE PELNO ORGANIZACIJOMS: ESAMA SITUACIJA IR GALIMYBĖS
• Tik trečdalis gyventojų skiriamos paramos atitenka NVO, visa kita parama skiriama kitiems paramos gavėjams (biudžetinėms įstaigoms, religinėms bendruomenėms ir pan.). Daugiau nei pusė deklaracijų pateikiama popierine forma, o tai didina šio paramos instrumento administravimo kaštus, riziką neskaidriam paramos rinkimui. Siūlymas – atsisakyti popierinių deklaracijų ir naudojantis elektronine bankininkyste dalį GPM skirti tik elektroniniu būdu per paprastą deklaravimo sistemą, kurią administruoja VMI.
• Apie pusę visos galimos paramos šiuo metu dar nepaskirstoma ir lieka valstybės biudžete. Siūlymas – šią likutinę sumą pervesti į valstybės kuriamą NVO fondą.
• Nėra privalomo atsiskaitymo už gauta paramą, didėja neskaidriai naudojamos pajamos rizika. Siūlymas – įvesti pervedamos sumos limitą, nuo kurios viešos ataskaitos būtų privalomos.
• Visuotinis deklaravimas, mokesčių lengvatos gyventojams skiriantiems dalį savo pajamų mokesčio paramai, paskatų sistemos plėtra ir pan.
• Statistikos departamentui kasmet analizuojant narystės organizacijų ūkinius finansinius rodiklius šiandien būtų tikslinga atskirti NVO nuo kitų narystės organizacijų (verslo asociacijų ir pan.)
• Tradicijų nebuvimas, profesionalių lėšų paieškos kampanijų trūkumas.
II SESIJA. NVO SEKTORIAUS TEISINIO REGULIAVIMO PROBLEMATIKA IR NVO DUOMENŲ BAZĖS SUKŪRIMO GALIMYBĖS
• Registrų centro paslaugų modernizavimas, paslaugų įkainių mažinimas NVO.
• NVO duomenų bazės prototipo pristatymas, duomenų bazei reikalingų funkcijų aptarimas. Siūlymas – Registrų centrui įdiegti siūlomą NVO duomenų bazės formatą.
• NVO dalyvių (steigėjų/dalininkų) duomenų rinkimas ir viešinimas. Siūlymas – rinkti ir viešai skelbti NVO dalyvių duomenis, kurie būtų pateikiami sistemoje pačių NVO.
• NVO likvidavimo supaprastinimas. Siūlymas – likviduoti NVO, kurios per penkis metus nėra pateikusios jokių dokumentų ar informacijos apie save.
• NVO „pilkoji zona“ – verslo asociacijos, sporto organizacijos ir tautinis olimpinis komitetas, Šaulių sąjunga, VVG ir pan. Siūlymas – išgryninti tikrąsias NVO Lietuvoje.
III SESIJA. PASLAUGŲ DECENTRALIZACIJA: NVO Į(SI)TRAUKIMAS Į SPRENDIMŲ PRIĖMIMĄ IR VIEŠŲJŲ PASLAUGŲ TEIKIMĄ
• Šiuo metu mažiau nei 1% paslaugų yra perduotos NVO.
• Atskirais atvejais, siekiant paslaugų teikimą perduoti NVO būtinas papildomas teisinis reglamentavimas, kadangi paslaugų licencijavimas užkertą kelią NVO.
• NVO apyvartinių lėšų trūkumas, labai ribotos galimybės gauti paskolas.
• Investicijų į NVO sektoriaus infrastruktūrą nebuvimas / trūkumas.
• NVO darbo kokybės ir kompetencijos gerinimas.
• Socialinio verslo koncepcijos nepatvirtinimas, politinės valios stoka.
• Socialinis verslas vs socialinės įmonės
• Būtinybė viešinti gerosios praktikos pavyzdžius, galimybė inicijuoti paslaugų teikimo projektus pilotinėse savivaldybėse.
IV SESIJA. ATVIRAS FORUMAS (TEMAS NUSTATO DALYVIAI)
• Teisinė pagalba NVO
• Nacionalinės NVO tarybos ir NVO tarybų savivaldybėse veikla
• Nacionalinės ekonominės socialinės tarybos veikla
• Poreikis NVO bendradarbiauti, jungtis į skėtines organizacijas ir klasterius
Renginys yra projekto „Nevyriausybinių organizacijų ir valstybės institucijų bendradarbiavimo stiprinimas“ dalis. Projektą finansuoja Europos socialinis fondas pagal 2007-2013 m. Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos 4 prioriteto priemonę VP1-4.1-VRM-08-V „Valdžios ir nevyriausybinio sektorių bendradarbiavimas ir partnerystė“. Projekto partneris LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.
NVO informacijos ir paramos centro informacija