Europos Sąjungos 2011 metų biudžetas - vėl reikšminga išlaidų dalis neteisėta
Europos Audito Rūmai lapkričio 6 d. paskelbė metinę 2011 metų Europos Sąjungos (ES) biudžeto vykdymo ataskaitą. "Mūsų nuomone, 2011 metų ES finansinės ataskaitos teisingos, o pajamų ir įsipareigojimų srityse nenustatėme reikšmingo klaidų lygio. Tačiau, kaip ir ankstesniais metais, nustatėme reikšmingą 3,9 proc. su lėšų panaudojimo teisėtumu ir tvarkingumu susijusį klaidų lygį. Europos Komisijos ir valstybių narių kontrolės sistemos neužtikrino teisėto ir tvarkingo ES lėšų panaudojimo, ne visada užkirto kelią klaidoms atsirasti ar jas galėjo aptikti ir ištaisyti, todėl buvo efektyvios tik iš dalies. Beveik kas antrame mūsų įvertintame mokėjime iš ES biudžeto nustatėme neatitiktį teisės aktų reikalavimams" - audito rezultatus apibendrino Europos Audito Rūmų narė Rasa Budbergytė.
Europos Sąjunga 2011 metais gavo 130 milijardų biudžeto pajamų, išleido 129,4 milijardus eurų. Daugiausia lėšų išleista žemės ūkio ir sanglaudos politikos sritims, atitinkamai 45 proc. ir 35 proc., o jų panaudojimą administravo Europos Komisija kartu su valstybėmis narėmis.
2011 metų audito rezultatai parodė, kad įvertintas labiausiai tikėtinas klaidų lygis (3,9 proc.) išliko panašus kaip ir 2010 metais (3,7 proc.). "ES išlaidos Kaimo plėtrai, žuvininkystei ir sveikatai, už kurių finansinį ir teisėtumo auditą esu atsakinga, yra labiausiai klaidų paveikta ES išlaidų grupė, mūsų įvertintas klaidų lygis - 7,7proc.", - teigė R. Budbergytė.
Didžioji dalis šios išlaidų grupės mokėjimų atliekama finansuojant valstybių narių kaimo plėtros programas. ES parama skiriama su plotu susietoms priemonėms (kaip antai agrarinės aplinkosaugos išmokos ir kompensacijos ūkininkams gamtinių kliūčių turinčiose vietovėse) ir su plotu nesusietoms priemonėms (kaip antai žemės ūkio valdų modernizavimas ir alternatyvių veiklų kaimo vietovėse skatinimas). Didžiausią poveikį klaidų lygiui padarė su žemės plotu nesusietų priemonių tinkamumas finansuoti. 10 iš 43 pagal agrarinės aplinkosaugos schemas atliktų mokėjimų atveju ūkininkai nesilaikė prisiimtų agrarinės aplinkosaugos įsipareigojimų. 26 iš 73 mokėjimų, kuriems taikomi šie įsipareigojimai, atveju buvo nustatyti vienas arba daugiau kompleksinio paramos susiejimo pažeidimai. Taip pat dažni viešųjų pirkimų taisyklių pažeidimai, ypač tada, kai paramos gavėjai - valstybės ir savivaldos institucijos.
Kaimo plėtros srityje kontrolės sistemų auditas parodė, kad administracinės patikros ir patikros vietoje yra nepakankamai griežtos, kad būtų galima sumažinti netinkamų išlaidų deklaravimo riziką. "Prastą kontrolės sistemų būklę galima iliustruoti pavyzdžiu, kai auditoriai pakartotinai atliko vieno projekto Italijoje patikrą. ES lėšomis iš dalies finansuota žemės ūkio pastato su vaisių apdorojimo laboratorija, saugojimo patalpomis ir džiovinimo terasa statyba. Auditoriai nustatė, kad šis pastatas turėjo ne specialaus žemės ūkio, bet daugiau privataus gyvenamojo namo požymių, todėl išlaidos yra netinkamos finansuoti iš ES biudžeto. Atsakinga institucija, atlikusi projekto patikras, šių trūkumų nenustatė ir patvirtino visas paramos gavėjo deklaruotas išlaidas", - sakė R. Budbergytė.
Regioninė politika, energetika ir transportas - kita labiausiai klaidų paveikta išlaidų grupė. Įvertintas labiausiai tikėtinas klaidų lygis - 6 proc. Regionine politika siekiama stiprinti ekonominę ir socialinę sanglaudą Europos Sąjungoje ir mažinti įvairių regionų išsivystymo lygio atotrūkį. Audito Rūmai atlikdami auditą nustatė rimtų viešųjų pirkimų taisyklių pažeidimų. Šios viešųjų pirkimų klaidos veikė 25 proc. audito metu tikrintų mokėjimų. Kaip ir kaimo plėtros srityje, šios išlaidų grupės kontrolės sistemos buvo tik iš dalies veiksmingos. "Mūsų nuomone, net 62 proc. auditorių nustatytų klaidų atveju valstybių narių institucijos turėjo pakankamai informacijos, kad prieš patvirtindamos išlaidas Europos Komisijai galėtų nustatyti ir ištaisyti bent kai kurias klaidas", - teigė R. Budbergytė.
Europos Audito Rūmai pateikė Europos Komisijai rekomendacijas, kaip ištaisyti nustatytus trūkumus ir pagerinti esamas kontrolės sistemas. Audito Rūmai, siekdami prisidėti prie ES finansų valdymo gerinimo kitu programavimo laikotarpiu (2014-2020) pateikė nuomones dėl ES teisės aktų projektų nuosavų išteklių, žemės ūkio, sanglaudos ir mokslinių tyrimų srityse. "Atsižvelgiant į sudėtingą ES finansinę situaciją, Europos Komisija ir valstybės narės, naudodamos ES biudžeto lėšas, privalo griežčiau laikytis jau nustatytų taisyklių ir naujam 2014-2020 programavimo laikotarpiui tobulinti programų poreikio įvertinimą, koncepcijos nustatymą ir ES pridėtinės vertės apibrėžimą" - sakė R. Budbergytė.
Kiekvienais metais Taryba ir Europos Parlamentas priima sprendimą dėl ES bendrojo biudžeto. Už ES biudžeto vykdymą, viena ar bendradarbiaudama su valstybėmis narėmis, yra atsakinga Europos Komisija. Šiandien Europos Parlamento Biudžeto ir kontrolės komitete Briuselyje pristačius metinę ataskaitą bus pradėta 2011 finansinių metų ES biudžeto įvykdymo patvirtinimo procedūra, kuria iki kitų metų gegužės 15 d. turi būti baigtas biudžeto vykdymo procesas.
Detalesnę informaciją apie audito apimtį, metodus ir rezultatus galima rasti Informaciniame pranešime ir metinėje ataskaitoje dėl 2011 m. ES biudžeto vykdymo Audito Rūmų interneto svetainėje:
http://eca.europa.eu/portal/page/portal/pressroom/PresspackAR11
Audito Rūmų informacija